2020:5 Uppkopplad utbildning – en ESO-rapport om högskolans digitalisering
Arbetet pågår för fullt för att, med hjälp av digital teknik, utveckla undervisningen i högskolan. En ambition som finns är även att den digitala tekniken ska underlätta för nya grupper att kunna bedriva högskolestudier. Digitala lärplattformar, videoinspelade föreläsningar och digitala salstentor införs. Särskilda högskolepedagogiska enheter med uppgift att stötta universitetslärare i att använda digitala verktyg är ytterligare exempel på den utveckling som sker. Men hur långt har arbetet med att digitalisera högskolan egentligen kommit och hur kan de problem och utmaningar som digitaliseringen medför hanteras? I den här rapporten till ESO undersöker Kjell Nyman hur utvecklingen av digitaliseringen ser ut på svenska universitet och högskolor. Genom en litteraturgenomgång, en analys av registerdata, enkäter och intervjuer visar författaren hur digitala verktyg används, och kan användas, för att öka undervisningens kvalitet och förbättra högskolepedagogiken. Författaren undersöker också vilka hinder som finns i arbetet med att digitalisera högskolan och ger avslutningsvis ett antal policyrekommendationer för att bättre kunna ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen skapar.
Kjell Nyman var före pensioneringen departementsråd vid Utbildningsdepartementet där han bland annat varit chef för departementets analysfunktion. Han har lång erfarenhet som analytiker inom olika delar av Regeringskansliet och kommittéväsendet.
Läs sammanfattning och English summary.
Pressmeddelande.
Beställ rapporten från Elanders webbplats (extern länk).
Varför har du skrivit rapporten?
Vilka är de viktigaste resultaten?
Vad i politiken behöver förändras?
Online bilagor:
Bilaga 1 Enkät till lärosätenas centrala förvaltningar
Bilaga 2-4 Digitaliseringen inom högre utbildning
Bilaga 5 Analyser baserade på registerdata från SCB
Bilaga 6 Lista på personer som intervjuats
Bilaga 7 Debattartikel införd i tidskriften Volkskrant
Bilaga 8 Digitaliseringens betydelse för högskolepedagogiken sett utifrån ett historiskt perspektiv
Taggar:
Seminarium om rapporten
Mediarapportering kring rapporten
Altinget | ”Universitet och högskolor behöver ett digitalt högskolepedagogiskt lyft” | |
Universitetsläraren | Vad händer med digital undervisning efter corona? | |
Ingenjören | Stora utmaningar att digitalisera högre utbildning | |
Spaningen.se | En ESO-rapport om högskolans digitalisering | |
Universitetsläraren | Regeringens passivitet begränsar möjligheten att ta tillvara digitaliseringens landvinningar | |
Flexspan | Uppkopplad utbildning – en ESO-rapport om högskolans digitalisering | |
Nätverket IT inom Högre utbildning (ITHU) | ESO-rapporten om högskolans digitalisering |