2012:5 Samhällsekonomin på spåret – en ESO-rapport om att räkna på tunnelbanan
Stockholms tunnelbana är i princip oförändrad sedan blå linje byggdes i slutet på 1970-talet. Nu debatteras nya utbyggnader för ökad framkomlighet och minskad trängsel. Den samhällsekonomiska lönsamheten diskuteras inte i samma utsträckning.
Författare till rapporten är Maria Börjesson, Tekn.dr. CTS/KTH, Daniel Jonsson, Tekn.dr. CTS/KTH och Mattias Lundberg.
Läs sammanfattningen eller English summary.
Läs pressmeddelandet och seminarieinbjudan.
Taggar:
Seminarium om rapporten
Mediarapportering kring rapporten
Dagens Nyheter | Alliansen missar tåget | |
Dagens Nyheter | Alliansen missar tåget | |
Dagens Nyheter | Tunnelbanan bidrog till ökad biltrafik | |
Metro | Experter slår fast: Tunnelbanan har gett mer biltrafik |