2017:3 Ankomst och härkomst – en ESO-rapport om skolresultat och bakgrund
Sverige har de senaste åren tagit emot ett rekordstort antal flyktingbarn, många i åldrarna 13 till 17 år. Eftersom en slutförd gymnasieutbildning är en nyckel till arbete för ungdomar i Sverige är det viktigt att även nyanlända ungdomar klarar skolan bra.
I den här rapporten undersöker Hans Grönqvist och Susan Niknami skillnaderna i studieresultat, det så kallade studiegapet, mellan inrikes och utrikes födda elever. Författarna finner att gapet har ökat stadigt sedan slutet av 1980-talet, och mest markant runt 2008. Genom att studera samma elever både i årskurs 6 och 9 visar författarna att kunskapsskillnaderna åtminstone minskar med tiden i skolan. Mest avgörande för studiegapets storlek är föräldrarnas socioekonomiska situation. Om inrikes och utrikes födda elever hade haft föräldrar med liknande socioekonomisk bakgrund och bott i samma bostadsområde hade nästan hela skillnaden försvunnit. För att minska gapet mellan inrikes och utrikes födda barn behövs därför insatser som riktar sig både till de utrikes födda eleverna och till deras föräldrar.
Hans Grönqvist är docent i nationalekonomi vid Uppsala universitet och även verksam som forskare vid Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU). Hans forskning rör främst hur tidiga erfarenheter påverkar barns långsiktiga livschanser.
Susan Niknami är filosofie doktor i nationalekonomi vid Institutet för social forskning (SOFI) vid Stockholms universitet. Hon har i ett flertal studier undersökt utrikes föddas situation på arbetsmarknaden och i skolan.
Läs sammanfattning och English summary.
Läs pressmeddelande.
Vid beställning av tryckt exemplar, kontakta ESO-kansliet.