2021:3 Ingen reklam tack – en ESO-rapport om myndigheternas kommunikation

Under perioden 2006-19 ökade andelen kommunikatörer i statliga myndigheter betydligt mer än det totala antalet anställda i myndigheterna. Att informera och kommunicera är en naturlig del av många myndigheters ordinarie verksamhet – men frågan är hur mycket kommunikation som är lämplig utifrån myndigheternas uppdrag, god förvaltning och den statliga värdegrunden. Och finns det gränser för vad myndigheterna kan eller bör kommunicera om? Opinionsbildande information kan ibland vara förvillande lik saklig och opartisk kommunikation. Är det lämpligt att myndigheterna marknadsför sig, bygger varumärken och är aktiva i sociala medier?

I den här rapporten till ESO problematiserar Charlotta Eriksson och Anders Ivarsson Westerberg myndigheternas kommunikationsarbete. Författarna undersöker omfattningen av myndigheternas kommunikation, dock utan att granska innehållet i den närmare, och ger teoretiska förklaringar till att myndigheternas kommunikation ökat över tid. Förklaringarna stödjs av fallstudier av Barnombudsmannen, Polisen och Södertörns högskola. För att få största möjliga nytta av resurserna som läggs på kommunikation rekommenderar författarna bland annat att myndigheterna gör rimlighetsbedömningar av sambanden mellan kommunikationsaktiviteterna och utfallen. Myndigheternas kommunikationsinsatser bör dessutom utvärderas externt.

Charlotta Eriksson är verksam vid Finansdepartementet och har omkring 20 års erfarenhet av utredningsarbete och verksamhetsutveckling, bland annat med fokus på styrning och effektivisering av statlig förvaltning.

Anders Ivarsson Westerberg är professor i Offentlig förvaltning vid Södertörns högskola. Hans forskning handlar om offentliga organisationer, organisationsförändring och reformer i offentlig sektor.

Läs sammanfattning och English summary.
Pressmeddelande.
Beställ tryck exemplar av ESO-rapport 2021:3 (Elanders webbplats).

Varför har ni skrivit rapporten?

Vilka är det viktigaste resultaten?

Vad i politiken behöver förändras?

Ladda ner rapporten

Mediarapportering kring rapporten

Bulletin Miljardrullning till kommunikatörer – men slutenheten blir bara större
Länstidningen Södertälje Svällande kommunikationsinsatser med oklar nytta
Flamman Polisen om ökade antalet kommunikatörer: ”Vi ska inte sälja något, men vi vill berätta om vår verksamhet”
Vestmanlands Läns Tidning Inte en kommunikatör till på kommunen
Flamman Myndigheter lägger allt mer pengar på reklam – trots att det inte ingår i uppdraget
Motala & Vadstena Tidning Svällande kommunikationsinsatser med oklar nytta
Sveriges Kommunikatörer ”Omvärlden måste få en tydligare bild av vad som är kommunikatörernas uppdrag och bidrag”
Bohusläningen Svällande kommunikationsinsatser med oklar nytta
Hallands Nyheter Svällande kommunikation med oklar nytta
Linköpings universitet Hur hanterar polisen journalister?
Hallandsposten Kommunal och statlig kommunikation med oklar nytta
SVT Från Anslagstavlan till poddar
Dagens Arena Oklar effekt när myndigheter satsar på kommunikation
Barometern Öppenhet viktigare än kommunikation
Dagens Opinion RAPPORT: 3 600 jobbar med kommunikation på myndigheterna
Resumé 3 600 jobbar med kommunikation på myndigheterna: ”Överkommunikation är inte bra”